Szlifowanie na mokro czy sucho
Rodzaje procesów w automatycznych szlifierko gratowarkach
- Usuwanie gratu i nierówności przez zeszlifowanie
- Szlifowanie powierzchni celem nadanie odpowiedniej struktury i chropowatości
- Zatepianie lub zaoblenie ostrych krawędzi detalu
- Usuwanie tlenków z bocznych krawędzi detalu po cięciu laserem
Środowisko pracy
- Obróbka na sucho – najbardziej popularna i stosowana w większości maszyn. Pozwala na zastosowanie systemów utrzymywania podciśnieniowego mniejszych detali. Wymaga podłączenia tego typu maszyn do odciągu pyłu / odpylacza.
- Obróbka na mokro – mniej popularna i wykluczającą stosowanie systemu podciśnieniowego utrzymywania mniejszych detali. Tego typu maszyna nie wymaga podłączenia do systemu odciągu pyłu. Z uwagi na bardziej skomplikowaną konstrukcję jest to maszyna droższa ws. maszyny typu suchego.
Różnice w budowie maszyn suchych i mokrych
W maszynie typu mokrego na sekcje robocze podawana jest emulsja [mieszanina wody i oleju stosowanego w obrabiarkach]. Ciecz krąży wewnątrz maszyny, równocześnie chłodząc obrabiany detal i sekcje robocze, jak również zbierając powstały po obróbce pył. Pompa obiegowa emulsji przetłacza ją przez maszynę aż do systemu filtracyjnego, gdzie wyłapywany / odfiltrowywanie jest pył powstały podczas obróbki. Specjalne mikro filtry wyłapują mgłę powstającą z emulsji i kierują z powrotem jako ciecz do obiegu.
Po co / kiedy stosować “mokrą” szlifiierko gratowarkę ?

Z uwagi na charakterystykę obróbki – pracę “na zimno”, maszyna typu mokrego najbardziej sprawdzi się przy cienkich większych detalach. Praca klasyczną szlifierką typu suchego, może powodować deformacje detalu. Dzieje się tak przez ich podgrzanie i nierówne schłodzenie [najmocniejsze na brzegach i rogach]. Stosując maszynę typu mokrego minimalizuje się wpływ ciepłą powstającego przy szlifowaniu. Podczas szlifowania nie powstają iskry, które przy obróbce detali aluminiowych mogą spowodować zapłon pyłu. Zatem nie trzeba stosować drogich systemów odciągowych pyłów typu Ex. Brak iskier wpływa pozytywnie na żywotność pasa transportowego, który jest stosunkowo drogi oraz trudny w wymianie.
Wybór maszyny – sucha czy mokra?
Niestety wybór maszyny nie jest łatwy i zależy od wielu czynników. Między innymi są to
- czy detale mają być szlifowane z odpowiednią chropowatością i strukturą na powierzchni
- rodzaje stosowanych materiałów – jeden czy wiele rodzajów
- wielkość detali oraz czy są one otworowane
- zakres grubości obrabianych detali
- czym cięte są detale
W przypadku wątpliwości / chęci doboru optymalnej maszyny – napisz do nas – info@intechmet.com.pl


